teaser Nie wszyscy byli równi w biznesie przed epidemią

29.07.2020 11:00

Nie wszyscy byli równi w biznesie przed epidemią

W przeddzień epidemii najrówniej wszystkie rodzaje sklepów traktowali najwięksi producenci m.in. makaronów i środków do prania – wynika z najnowszej edycji rankingu „Równi w Biznesie”, opracowywanego przez Grupę Eurocash oraz Polską Izbę Handlu. Oznacza to, że produkty takie jak makarony Lubella lub EkMak albo proszki do prania Persil, E, Ariel lub Vizir można było znaleźć w dyskontach, supermarketach i sklepach niezależnych w podobnym wyborze i za porównywalną cenę.

Publikowany od 2017 roku ranking „Równi w Biznesie” analizuje zarówno ceny, ale również dystrybucję do różnych kanałów sprzedaży, udziały rynkowe, kontrybucję sklepów mało- i wielkopowierzchniowych do wzrostów sprzedaży oraz obecność dedykowanych produktów w poszczególnych rodzajach sklepów. Badanie zostało zrealizowane na podstawie posiadanych danych Nielsena za okres kwiecień 2019 – marzec 2020.

Co ważne, w pierwszym kwartale tego roku zrównoważone strategie stosowali nie tylko mniejsi producenci, ale również liderzy sprzedaży w kilkunastu innych kategoriach produktowych. Pozytywnie wyróżnili się najwięksi w Polsce producenci: piwa, wódki, konserw rybnych, musztardy, kawy, chipsów i popcornu, czekolady, herbaty, środków higieny intymnej i pasty do zębów. Według organizatorów rankingu, równe traktowanie wszystkich sklepów zachęca konsumentów do częstszego robienia zakupów tam, gdzie mają najbliżej, czyli bardzo często w sklepach lokalnych. Na dodatek zainteresowanie tymi sklepami jeszcze bardziej wzrosło po wprowadzeniu w Polsce w połowie marca br. zakazu przemieszczania się.

– Zwiększone zakupy w okresie stanu zagrożenia epidemicznego i później samej epidemii pokazały, jak duży potencjał sprzedażowy ma rynek sklepów niezależnych – mówi Dominik Kasperek, dyrektor zakupów centralnych Grupy Eurocash. – Dlatego cieszy nas to, że w kategoriach chętnie kupowanych na zapas wysoko w rankingu są liderzy swoich rynków. Widzimy, że ich zrównoważone strategie są często kopiowane przez mniejszych producentów. Szkoda jednak, że nie dotyczy to wszystkich kategorii produktowych – dodaje.

Gorzej dla konsumentów wyglądała sytuacja na rynkach aż 21 kategorii produktowych. Na przykład na rynku mleka, które chętnie było kupowane w marcu na zapas, w czołówce rankingu spośród trzech największych polskich dostawców znalazł się tylko Mlekpol, a na rynku ryżu największy jego dostawca w Polsce zajął dopiero 6. miejsce. Całe podium rankingu producentów ryżu zajęli mniejsi gracze, którzy wyraźnie bardziej koncentrują się na zrównoważonej ofercie we wszystkich sklepach niż liderzy rynku. Podobną sytuację obserwujemy w przypadku: masła i margaryny, dżemów, serków słodkich i homogenizowanych, śmietany, słodkich wypieków oraz soków i napojów niegazowanych.

Co ciekawe, średnie ceny na rynku papieru toaletowego, który w marcu należał do jednej z najlepiej sprzedających się kategorii produktowych, były jednymi z najmniej zróżnicowanych wśród wszystkich analizowanych 35 kategorii produktowych, mimo że ten rynek, ze względu na oferty specjalne i faworyzowanie dyskontów przez największych producentów, trudno uznać za zrównoważony.

– Analiza pierwszego kwartału pokazała też, że sama epidemia nie wpłynęła na wzrost cen produktów żywnościowych, środków czystości i higienicznych wywołany zwiększonymi zakupami. Jako Grupa Eurocash apelowaliśmy do producentów o to, żeby skupić się na utrzymaniu ciągłości łańcucha dostaw i nie zmieniać cen. I to się udało. Dopiero lockdown w kwietniu i maju zmusił niektórych dostawców do wzrostu cen na skutek wyższych kosztów produkcji. Ale skalę tych zmian będziemy mogli ocenić w drugiej edycji tegorocznego rankingu, który obejmie dane za drugi kwartał tego roku – podsumowuje Dominik Kasperek.

Ranking „Równi w Biznesie” jest opracowywany od 2017 roku. Jego celem jest wyrównywanie szans sklepów niezależnych w konkurencji z centralnie zarządzanymi sieciami. Ranking ma pomóc w uświadomieniu największym producentom FMCG w Polsce, jak istotną rolę w Polsce odgrywa handel niezależny i jakie są oczekiwania jego klientów. Pełne zestawienie wszystkich 35 kategorii produktowych rankingu „Równi w Biznesie” za I kwartał 2020 roku oraz szczegółowa metodologia wyliczeń dostępne są na stronie www.GrupaEurocash.pl.



Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.