Sok partnerski

Sok partnerski

Kto decyduje o tym, jakie soki i nektary piją Polacy? Bardzo duże znaczenie ma to, gdzie zwykle je kupujemy, ponieważ trendy na tym rynku poprzez ceny i ofertę produktową wyznaczają przede wszystkim dyskonty i duże sieci handlowe. Nie bez znaczenia jest też polityka dystrybucyjna i cenowa największych producentów soków i nektarów. Świadczą o tym wyniki najnowszego rankingu „Równi w Biznesie” przygotowanego przez Grupę Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu.

Największym producentem soków i nektarów w Polsce – według wartości produkcji – jest Maspex. Jednocześnie jest to firma, która – będąc na drugim miejscu w rankingu „Równi w Biznesie” – po partnersku traktuje różne typy sklepów. Według oceny ekspertów Eurocash, produkty takie jak „Caprio”, „Tarczyn”, „Tymbark”, „Dr. Wit” i „Kubuś” kupimy za porównywalną cenę zarówno w sklepach małopowierzchniowych, jak i w supermarketach czy dyskontach. Liderem tegorocznego zestawienia jest Colian znany z soków i nektarów „Hellena”. Wprawdzie firma zajmuje dopiero 10. miejsce, jeśli chodzi o wartościowy udział w rynku soków ogółem, to jednak korzysta na tym, że kryteria oceny w rankingu są jednakowe dla wszystkich. O partnerskie relacje z handlem małoformatowym dbają też Victoria Cymes i Marwit, kojarzony głównie z produktami o krótkim terminie przydatności do spożycia. Dopiero na 5. miejscu znalazł się drugi największy producent soków i nektarów w Polsce: Hortex Holding („Costa”, „Hortex”).

Nieco gorzej wypadł trzeci na liście największych producentów, a szósty w rankingu „Równi w Biznesie” Polmlek, który mimo to może pochwalić się prowadzeniem najlepszej na rynku, jednolitej dla wszystkich rodzajów sklepów polityki cenowej. Jednocześnie ta sama firma jest dziesiąta na liście jeśli chodzi o dystrybucję, przez co produkty takie jak: „Fortuna”, „Garden”, „Pysio” i „Sonda Vita” łatwiej znaleźć w sklepach wielkopowierzchniowych niż w sklepach osiedlowych. Ostatnie miejsce w zestawieniu zajęła piąta pod względem wartości produkcji Coca-Cola Company. Jej sok „Cappy” zamyka ranking jeśli chodzi o porównanie średnich jego cen w sklepach małopowierzchniowych oraz w supermarketach i dyskontach. Ta sama firma w najmniejszym stopniu spośród dziesięciu największych producentów soków i nektarów w Polsce realizuje swój wzrost sprzedaży poprzez wzrost na rynku małoformatowym.

Wyniki rankingu producentów soków i nektarów ze względu na ich strategie stosowane wobec sklepów małoformatowych:

  1. COLIAN 83
  2. MASPEX 80
  3. VICTORIA CYMES 58
  4. MARWIT 58
  5. HORTEX HOLDING 57
  6. POLMLEK 53
  7. FOODCARE 51
  8. DAWTONA 51
  9. PURE PLUS 33
  10. COCA-COLA COMPANY 27

Im więcej punktów tym bardziej zrównoważona strategia.

- W Europie Środkowowschodniej to właśnie Polacy piją najwięcej soków. Zgodnie z zeszłorocznymi danymi Krajowej Unii Producentów Soków statystyczny Polak wypija ok. 14 litrów soków rocznie, a jeszcze trzy lata temu było to ok. 11 litrów. Duża popularność tego rodzaju napojów cieszy zarówno producentów, jak i handlowców. Małoformatowe sklepy detaliczne są – według badań Nielsena – odwiedzane przez konsumentów niemal codziennie. Dlatego na ich półkach stale powinny być obecne wszystkie najpopularniejsze marki oraz cieszące się rosnącym zainteresowaniem nowości takie jak mieszane soki owocowe, soki warzywne, soki z dodatkami i napoje produkowane na bazie soków, a nie koncentratu – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

Największym wygranym tegorocznego rankingu jest Colian, który w porównaniu do zeszłego roku awansował, aż o osiem miejsc. Swój wynik o 4. miejsca poprawiła też Victoria Cymes. Największe spadki zanotowali zagraniczni producenci: koreański Pure Plus (spadek z miejsca 3. na 9.) i Coca-Cola Company (spadek z 4. na 10. pozycję).

- Jeśli chodzi o ofertę soków, to właściciele małoformatowych sklepów za często stoją na przegranej pozycji w stosunku do dyskontów czy hipermarketów. Nie tylko ze względu na wyższe ceny, po jakich muszą nabywać towary, ale również przez brak przychylności części producentów – również tych wiodących – i pomijaniu przez nich niezależnego handlu podczas planowania dystrybucji, cen i promocji – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Ranking został przygotowany przez analityków Grupy Eurocash w oparciu o posiadane dane agencji badawczej Nielsen za okres od czerwca 2017 do maja 2018 r. Zestawiono ze sobą wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Każdemu z nich przyznawano punkty w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Każdemu obszarowi przypisano odpowiednią wagę w finalnym wyniku: cena 20%, dystrybucja 25%, udział rynkowy 20%, kontrybucja do wzrostu 25% oraz dedykowane produkty 10%. Końcowa liczba punktów, jaką otrzymuje producent, jest średnią ważoną wyników wszystkich tych wskaźników.

Ranking „Równi w Biznesie” jest wspólną inicjatywą Grupy Eurocash, lidera w hurtowej dystrybucji produktów FMCG w Polsce i Polskiej Izby Handlu, największego w naszym kraju reprezentanta handlu detalicznego i usług.

Równi w Biznesie

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

Kontakt dla mediów

Sok partnerski

Andrzej Godewski
NBS Communications

agodewski@nbs.com.pl
888 651 564

Sok partnerski

Jan Domański
Rzecznik Prasowy

Jan.Domanski@eurocash.pl
507 010 095